The effect of market targeting and pricing strategies on the basis of competition: an analytical study of a sample of officials in the oil products distribution company.

Authors

  • م.م.هيثم حامد سالم
  • أ.م.د.سرمد حمزة جاسم

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i138.1107

Keywords:

market targeting strategies, positioning strategy, pricing based on competition.

Abstract

  The purpose of the study is to reveal the effect of market targeting strategies as the first independent variable and the positioning strategy as the second independent variable in pricing based on competition as a dependent variable in the oil products distribution company. A decrease in the level of demand for its products of lubricants for motor vehicles due to the intensity of competition from imported products led to a negative gap between actual sales and planned sales. The analytical study approach was relied on for a sample of the senior and middle leaders in the company and those in the position of (general manager, assistant general manager, organization manager, department manager, and division official). The study sample was deliberately chosen and the study population reached (110) individuals, while The size of the sample studied was (88) individuals. The questionnaire, personal interviews, and observation were used as a tool for collecting data and information, as well as using the SPSS V25, AMOS 25 program in applying most of the statistical treatments and analyses in order to reach results that benefit the study and achieve its objectives. The researcher reached a number of conclusions, the most important of which are: Some of the company's products are going through a stage of deterioration, which is the last stage of the product life cycle due to intense competition in the market and change in customer tastes as well as technological progress, despite their low prices compared to imported products as a result of not providing Innovative products.

References

المصادر العربية

البكري، ثامر ياسر،(2022)، ادارة التسويق، دار الوفاق للنشر والتوزيع، الطبعة السابعة، عمان، الأردن.

جيدير، ماثيو ترجمة ابيض, ملكة، (2008) منهجية البحث العلمي " الطبعة الأولى، دار الكتاب العربي.

الزبيدي، سماء علي (2019) " تأثير قنوات التسويق الهجينة في تحقيق الأهداف التسويقية من خلال تبني استراتيجية التمركز الموجهة بالعلامة التجارية"، أطروحة دكتوراه في إدارة الاعمال، كلية الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية، بغداد، العراق.

سويدان، نظام موسى، (2010)، التسويق المعاصر، دار الحامد للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.

الصميدعي، محمود جاسم والعلاق، بشير عباس،2010))، مبادئ التسويق، دار المناهج للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.

عبد الرحمن، فؤاد يوسف،(2018)، أساليب البحث العلمي والكتابة الحديثة لإدارة الأعمال، الطبعة الأولى، مكتبة توتة للطباعة، بغداد.

عبيدات، محمد امين(2009) ، استراتيجية التسويق، دار وائل للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن.

عزام، زكريا احمد، حسونة، عبد الباسط والشيخ، مصطفى سعيد،(2012)، مبادئ التسويق الحديث بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة للطبع والنشر، الطبعة الرابعة، عمان، الاردن.

اللامي، غسان قاسم والبياتي، أميرة شكر، (2015)، إدارة الامدادات، دار السيسبان للنشر والتوزيع والطباعة، الطبعة الأولى، بيروت، لبنان.

معلا، ناجي، (2008)، ادارة التسويق مدخل تحليلي استراتيجي متكامل، دار اثراء للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الاردن.

المصادر الأجنبية

Baker Ronald J. (2006), Pricing on Purpose Creating and Capturing Value, John Wiley & Sons, Inc.

Fahy John and Jobber David, (2015), Foundations of Marketing, Published by McGraw-Hill Education, 15th.

Fifield Paul, (2008), Marketing Strategy Master Class, Published by Elsevier Ltd. First edition.

Grewal Dhruv and Levy Michael, (2018), marketing, Published by Mc Graw-Hill Education, 6th.Ed.

Kerin Roger A. and Hartley Steven W., (2021), Marketing, 5th.Ed. Published by McGraw-Hill Education.

Kienzler، M. (2018)، Value-based pricing and cognitive biases: an overview of business markets، Industrial Marketing Management، Vol. 68No. 1, pp. 86-94.

Kotler p., Armstrong, Gary Lloyd C. Harrls and Hongwel He. (2020), Principles of Marketing, Pearson Education Limited. 8th.

Lamb Charles W., Hair Joseph F, Jr., and McDaniel Carl (2018), Principles of Marketing, Printed in the United States of America, Cengage Learning, and Ed.11th.

Levinson, Jay Conrad and Michael W McLaughlin. Guerrilla, (2019). Marketing for consultants: break through tactics for winning profitabl1e Clients. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.

Smith Tim J. (2018), Pricing Strategy: Setting Price Levels, Managing Price Discounts, & Establishing, Southwestern, Cengage Learning.

Solomon Michael R., Marshall Greg W. and Stuart Elnora W. (2018), marketing: real people, real choices, Copyright Pearson Education, 8th.

Published

2024-06-26