The importance of the GRI 205 standard in the sustainability of private universities

Authors

  • Amira Hussein Ali
  • Assistant Professor, Fatima Salih Mahdi

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i140.1064

Keywords:

GRI 205 standard, sustainability of private universities

Abstract

Universities are among the largest and most influential public institutions in the world Universities are viewed as virtuous, even charitable, organizations Responsible for transferring knowledge to community members in order to prepare the next generation of the workforce, develop future leaders, and create job opportunities Enhancing international cultural and trade relations, and creating an innovative knowledge economy.

The concept of sustainability has received attention from the private, public and non-profit sectors, as well as educational institutions and universities, as the application of sustainability models in university environments is justified Given the role that universities play as social institutions and agents of change, as they play an important role in finding ways to enhance sustainability in the economic, social and environmental fields,Therefore, a university is considered “sustainable” when it is able to implement these topics in its research and teaching. Therefore, sustainability has been introduced by education into curricula, research, outreach activities and operations, as education for sustainability in universities provides (for the university community),Students, administrative and academic staff have the skills and capabilities needed to contribute to sustainability. Many universities are committed to improving sustainability, but only a few stakeholders report sustainability performance to accountability, The quality of reporting varies widely. This research focused on sustainability from the perspective of the entire university as an educational institution, analyzing the university as a compatible system of two subsystems, academic and administrative, It seeks to expand the scope of public sustainability reporting by universities, and also to shed light on whether global performance measures capture institutional positions and activities related to universities’ contributions to sustainability. The analysis focuses primarily on the preparation of global sustainability reports, the Index(GRI 205) ,as This indicator is useful to society because it is based on a set of principles, especially those related to human rights, labor, the environment, combating corruption in universities, and social concerns, The research identifies the value in universities adopting a globally accepted sustainability reporting framework, makes specific suggestions on how the framework can be better adapted to universities in sustainability reporting, and identifies factors associated with sustainability reporting decisions and the quality of those reports.

References

المصادر العربية :

– السعداوي ، أسامة ،العمري ، قندوز ،" أليات مكافحة الفساد"، جامعة المسيلة, 2020

- الحداد ،حسون محمد علي, الصالحي، لمياء صلاح الدين محمد فخري ،"اثر الجودة الشاملة على التنمية المستدامة في الكليات الاهلية – العراق "، مجلة بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ، العدد الخاص بالمؤتمر العلمي الدولي الثامن ، 2019.

- الخطيب ، مقداد عبد الوهاب،" تمكين التعليم العالي من مواجهة التحديات التنموية من خلال جامعات مستدامة "، مجلة الهندسة والتنمية ، المجلد 18 ، العدد 3، 2014.

- السالم ،غالب محمود حسين ،"واقع وإمكانيات التنمية المستدامة للجامعات المحلية في منطقة طوباس "، جامعة النجاح الوطنية ، فلسطين ،2008.

- العبيدي ،رشا جاسم احمد، "اثر التخطيط الاستراتيجي وموائمة مخرجات التعليم العالي لمتطلبات سوق العمل في دعم سياسات التنمية العراقية." مجلة الجامعة العراقية ،2011 ،عدد الصفحات 346-372.

- القرغلي، خضر عباس عطوان ،علاء ،اسراء ،"منظور للإرتقاء بدور الجامعة في مكافحة الفساد"، مجلة العلوم القانونية، جامعة بغداد، العدد 33، 2016.

- جلوب ،اسماعيل هادي ،احمد ، سالي ابراهيم ،"استخدام التحليل العاملي في تحديد أهم العوامل المؤثرة في مؤشرات التنمية المستدامة للجامعات العراقية : دراسة تحليلية لآراء عينة من التدريسيين في البيئة التعليمية العراقية " ، مجلة الجامعة العراقية ، العدد47، مجلد1، 2020.

- سالم ،ماجد صدام ، حسون ،لؤي عدنان ،" دور التعليم الجامعي في تحقيق التنمية البشرية في العراق "، مجلة ميسان للدراسات الاكاديمية ، المؤتمر العلمي الافتراضي الدولي الاول ،2020.

- عبد الله أوبان ،ديك، رولى ،"دور الافصاح غير المالي عن تنمية الموارد البشرية في مكافحة الفساد" ، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية ، سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية المجلد 40، العدد2، 2018.

- كريم ، ياسين نور ،" تقييم اداء العاملين ودوره في مكافحة الفساد الاداري والمالي "، مجلة اهل البيت ، العدد23، المجلد1، الصفحات 519-540.

- موحي ،مهدي عطية ،حسين ،جاسم محمد " استراتيجيات مكافحة الفساد الإداري والمالي ودورها في تعزيز الاداء المنظمي دراسة استطلاعية لآراء عينة من الأكاديميين والمسؤولين في مكاتب المفتش العام" مجلة كلية الادارة والاقتصاد للدراسات الاقتصادية والادارية والمالية ،2015، مجلة 7 ،عدد1،صفحات 94-131.

- يعقوب ، ابتهاج اسماعيل ، عباس ،زينة خضير ، " الجامعة المستدامة خارطة طريق لتحقيق التنمية المستدامة : دراسة تحليلية لاراء عينة من الاساتذة الجامعيين في البيئة العراقية " ، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ، العدد الخاص بالمؤتمر العالمي الدولي ،2019.

- - يوسف محمود, محمد الخلف, و كمال محمود فرحة. "الفساد–أشكاله، أسبابه، نتائجه" ،مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية ، سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية ، مجلد 32، العدد5، 2010.

المصادر الانكليزية:

–GRI 205 2016 , www.globalreporting.org

-Choudhry, Sujit, Richard Stacey, et,al,” Combating Corruption Constitutional Frameworks for the Middle East and North Africa”,2014 .

- Stenzel, Paulette L. "Sustainability, the triple bottom line, and the global reporting initiative." Global EDGE business review 4.6 (2010): 1-2.‏

- Giovannoni, Elena, and Giacomo Fabietti. "What is sustainability? A review of the concept and its applications." Integrated reporting: Concepts and cases that redefine corporate accountability (2013): 21-40.‏

- Leal Filho, Walter, Chris Shiel, and Arminda Paço. "Implementing and operationalising integrative approaches to sustainability in higher education: the role of project-oriented learning." Journal of cleaner Production 133 (2016): 126-135.‏

- Blanc, Renata, Manuel Castelo Branco, and Dennis M. Patten. "Cultural secrecy and anti‐corruption disclosure in large multinational companies." Australian Accounting Review 29.2 (2019): 438-448.‏

- Previtali, Pietro, and Paola Cerchiello. "Corporate governance and anti-corruption disclosure." Corporate Governance: The International Journal of Business in Society (2023).‏

- Gökten, Soner, and Pınar Okan Gökten. "Yolsuzluk Muhasebesi: GRI 205 Standardı Özelinde Normatif Bir Araştırma." İşletme Araştırmaları Dergisi 13.4 (2021): 3701-3711.‏

- Sidig, L. "Private Universities and their Role in Community Development." Journal Of AL-Turath University College 14 (2014).‏

- Jonauskis, M. (2004). Anti-Corruption Education And Training In Lithuania. Enhancing the Capacities to Govern: Challenges Facing the Central and Eastern European Countries, Bratislava, The Network of Institutes and Schools of Public Administration in Central and Eastern Europe, 254-269.‏

- Sidig, L. "Private Universities and their Role in Community Development." Journal Of AL-Turath University College 14 (2014).‏

. Kamilsoy, N. (2019). Anti-Corruption policy gap: The case of Azerbaijan.‏

. Leal Filho, W., Pallant, E., Enete, A., Richter, B., & Brandli, L. L. (2018). Planning and implementing sustainability in higher education institutions: an overview of the difficulties and potentials. International journal of sustainable development & world ecology, 25(8), 713-721.‏

Published

2024-06-02