Determining the impact of e-learning and its applications on the academic performance of universities

Authors

  • Ali Abboud Qasim
  • Mr. Dr. Joumana Younis

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i142.1024

Keywords:

e-learning, academic performance, information technology, strategic goals .

Abstract

         This study focused on the role of e-learning and its impact on academic performance, which has become the primary concern today in light of the face of the most severe health epidemic ravaging the Earth , which has claimed hundreds of thousands of people , namely the (COVID-19) epidemic . This study focuses on what the academic performance inputs provided for the e-learning outcomes represented by infrastructure , computer use skills , content , and independence using modern technology . The researcher used a set of statistical tools and methods represented by confirmatory factor analysis , the reliability coefficient , the arithmetic mean , and the standard deviation , in addition to several other measures that will be mentioned later in detail. The researcher sees the entire literature on the subject throughout our research. The sample included one of the most important Iraqi universities in Baghdad, which is Al-Mustansiriya University , where the researcher reviewed a set of conclusions to advance the academic reality in light of the available technology available to the student, professor, and administrative body. E-learning shortens the geographical spaces between the student and the professor. Students experience great discomfort due to the constant power outages during e-learning. Students are ready to learn the necessary skills required to succeed in e-learning. It has also been noted that the teaching staff at Al-Mustansiriya Friday is keen to continuously improve its performance. There is substandard attention from department heads to the proposals presented by faculty members related to the quality of educational performance. If this technology is exploited correctly and the strategic goals of the university reality are drawn , it will achieve a revolution in the reality of e-learning. It will save the difference in effort and time and will geographically shorten the time and distance to deliver the scientific method under certain supervision that will be established as a scientific basis for following up on the matter

References

المصادر العربية

النعيمــــي ، محـــمد عبد المرتفع ، طعـــمة حسن ياسين، الاحصاء التطبيقي ، الطبعة الاولى، دار وائل للنشر، عمان، الاردن ، 2008 .

اموري ، هادي كاظم ، خالد ضاري الطائي ، عبدالمنعم كاظم الشكري ، الاحصاء التطبيقي اسلوب تحليلي باستخدام. SPSS، الطبعة الاولى، دار وائل للنشر، عمان، الاردن ، 2013.

جـــــودة ،محفوظ، التــــحليل الاحصائي المتقــــدم ، الطبعة الثانية ، دار وائل للنشر، عمان، الاردن ، 2010.

عبدالمنعم ، ثروت محمد ، الانحدار ، الطبعة الاولى ، مكتب الأنجلو المصرية، القاهرة ، مصر ، 2005.

تيغزة ، محمد بوزيان ، التحليل العامــــلي الاستكشافي والتوكيدي مفاهيمهما ومنهجيتهما ، الطبعة الاولى ، دار المسيرة للطباعة والنشر ، عمان ، الاردن ،2012 .

حــــجاج ، غانم ، التحليل العامــــلي في العلوم الانسانية والتربوية نظريا وعمليا ، الطبعة الأولى ، مرتفعم الكتب ، القاهرة ، مصر ، 2012 .

الموقع الرسمي للجامعة المستنصرية على الانترنت .

الكتب والدراسات العربية

ضاري ، وعد سنجار ، تاثير اليقضة الاستارتيجية في الاداء الجامعي / بحث استطلاعي جامعة الانبار ، كلية الادارة والاقتصاد / جامعة بغداد ، رسالة ماجستير، 2019.

الهموندي ، وردة عبد الخالق ، دور الذكاء الشعوري في تفوق الأداء الجامعي في إطار أساليب اتخاذ القرارات، كلية الادارة والاقتصاد ، جامعة بغداد ، راسلة ماجستير ، 2013.

خضير ، ليلى عبد الله ، تاثير القيادة المتسامية في الاداء الاكاديمي ،كلية الادارة والاقتصاد جامعة بغداد رسالة ماجستير ،2019.

النوري ،عبدالسلام علي حسين ،تحليل ابعاد الاداء الجامعي وفقا لمعايير الجودة والاعتماد الاكاديمي ،كلية الادارة والاقتصاد – جامعة بغداد ، رسالة ماجستير ،2013.

سليمان، سناء محمود ، "تطبيق انموذج التميز الأوربي EFQM لتقييم اداء مستشفى النعمان العام" ،بحث تطبيقي، دراسة مقدمة للحصول على "درجة الدبلوم العالي في ادارة الاعمال/ قسم الرقابة والتفتيش" جامعة بغداد/كلية الادارة والاقتصاد،2014.

سعيد، سناء عبد الرحيم ،"تصميم نظام تقويم الاداء الاستراتيجي للجامعات باعتماد تقنية بطاقة الدرجات المتوازنة دراسة تطبيقية في جامعة بغداد"، اطروحة مقدمة للحصول على "درجة دكتوراه فلسفة في ادارة الاعمال" جامعة بغداد/كلية الادارة والاقتصاد،2005.

أبو لبدة، سبع محمد، (1982)، (مبادئ القياس النفسي والتقويم التربوي)، ط2، جمعية عمال المطابع التعاونية، عمان- الأردن.

بني حمدان، خالد محمد، (2009)، (الإستراتيجية والتخطيط الإستراتيجي- منهج معاصر)، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

العابدي، علي رزاق والعبادي، هاشم فوزي دباس، (2007)، (استخدام أسلوب المقارنة المرجعية في تقويم الأداء الجامعي- دراسة مقارنة بين كلية الإدارة والاقتصاد/ جامعة الكوفة وكلية الإدارة والاقتصاد جامعة القادسية)، مجلة القادسية للعلوم الاقتصادية والإدارية المجلد (9)، العدد (3)، كلية الإدارة والاقتصاد- جامعة القادسية.

المصادر الاجنبية

Berge , Z. L., & Muilenburg, L. Y. (2013). Handbook of Mobile Learning. New York & London: Routledge.

Bersin, J. (2004). The blended learning book: Best practices, proven methodologies, and lessons learned. SanFrancisco, CA: John Wiley & Sons, Inc.

Cross, J. (2004). An informal history of eLearning. Emerald, 1-8.

Daniel, S. J. (2014). Open, Distance and Online Learning: A Brief History. International Conference onmerging Technologies in Education and Computer Science.

Dean, C., & Whitlock, Q. (1992). A handbook of computer-based training. Based Training. New York, NY:Nichols Publishing Company

Friesen, N. (2012). Defining Blended Learning.

Garrison, R., & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st Century: A Framework for Research and Practice.

Hamari , J., Koivisto, J., & Sarsa , H. (2014). Does Gamification Work? — A Literature Review of Empirical Studies on Gamification. 47th Hawaii International Conference on System Science. Hawaii: IEEE Computer Society>

Horton, W. K. (2001). Leading E-Learning. Alexandria, VA: ASTD.

Kovaleski, D. 2004. Blended learning in focus. Corporate Meetings & Incentives, 23: 35-36.

learning. Phoenix, USA. Retrieved April 24, 2007.

Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? ScienceDirect, 1-4.

Sheridan, D., Gardner, L. & White, D. (2002). Cecil: The first web-based LMS. Proceedings of ASCILITEAuckland 2002.

Shimura, K. (2006). Computer-based learning and web-based training: A review forComputer-based learning and web-based training: A review for. 59-63.

Tai, L. (2008). Corporate E-Learning: An Inside View of IBMs Solutions. New York, NY: Oxford University .

Published

2024-05-26