The role of vocational education in supporting sustainable development in the Republic of South Korea for the period (2000-2020)

Authors

  • Aliyah Abdulrahman Theban
  • P. Dr. Falah Khalaf Ali

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i138.1112

Keywords:

vocational education, sustainable development, new policies

Abstract

     The current research aims to identify the reality of vocational education in South Korea and its role in achieving sustainable development, by identifying the Korean educational system and its role in development in South Korea, as well as the development policies adopted by South Korea in the field of education and development. Highlighting the importance of vocational education, and recognizing its role in achieving the economic development of South Korea, the research assumes that "human capital is the main reason for achieving sustainable development in South Korea, as well as its economic development and growth, and its transformation into one of the developed countries" and to achieve this hypothesis The researchers followed the deductive approach, the descriptive analytical method, and one of the most important conclusions reached by the researchers is the mismatch of skills among young people, which led to a lack of skills supply in the labor market as a result of insufficient outputs of education and vocational training, and the occurrence of a skills gap that arises from the mismatch within The research recommended the need to develop secondary schools specialized in the industries sector, linked to the relevant ministries, local government and industry, which will enhance the role of the outputs of vocational education in achieving the goals of sustainable development.

References

اولاً: المصادر والمراجع العربية

أ- الكتب العربية

- باسل البستاني، دينامية التنمية المستدامة: تجليات التكوين وتحديات التمكين، مركز دراسات الوحدة العربية، الطبعة الأولى، بيروت،2020.

- كريم محمد حمزة، التعليم في العراق (النظام التعليمي في العراق الواقع ومتطلبات التغير)، بيت الحكمة، بغداد، 2009.

- محمد محمود الحيلة، التربية المهنية وأساليب تدريسها، عمان، دار الميسرة، ط(1)،1998.

- مدحت القريشي، اقتصاديات العمل، عمان، ط(1)، دار وائل للنشر، 2006.

ب- البحوث والدرأسات والتقارير والمؤتمرات

- احمد سيف حيدر، التعليم التقني والتدريب المهني في اليمن الماضي الحاضر المستقبل، مجلة كلية المأمون الجامعة، كلية المأمون الجامعة، بغداد، العراق، العدد (5)، السنة الثانية، 2001.

- ازهار علوان فرمان، شذى عادل وكشاش، استراتيجيات التعليم والتعلم وتطبيقاتها العملية، بغداد، مكتب عدنان، 2015 .

- سعد بن ناصر الحسيني، التجربة الكورية : من العالم النامي الى العالم الأول ،جريدة الرياض ،ع(15541) ،11يناير ،المملكة العربية السعودية ،2011 المتاح على الرابط: http: // www.alriyadh.com

- سعيد رشيد عبد النبي (التجربة الكورية الجنوبية في التنمية), مجلة دراسات دولية العدد( 38)، 2008 ،كلية العلوم السياسية ,جامعة بغداد .

- صلاح بن دحام السرحاني، واقع التدريب المهني ومعوقاته في المؤسسات الإصلاحية، دارسة مقدمة في كلية الدراسات العليا، جامعة نايف العربية، رسالة ماجستير في العلوم الاجتماعية،2010 .

- ستار عبدالجبار موسى، فلاح خلف الربيعي ، فجوة المهارات في المنشآت واسواق العمل رؤيا دولية "بحث منشور في العدد 33 مجلة دراسات اقتصادية بيت الحكمة 2015

- عيسى حسن الجراجرة، التعليم التربوي والمهني في الاردن واقعه وتطلعاته المستقبلية، مجلة الخليج العربي، مكتب التربية العربي لدول الخليج، الرياض، السعودية، العدد (17)، السنة السادسة، 1986 .

- غازي الرشيدي واخرون ،السياسة التعليمية للمرحلة الثانوية في كوريا الجنوبية "تحليل وثائقي"، مجلة العلوم الاجتماعية ،جامعة الاغواط، مجلد (07)، عدد (32) ،2019 .

- غيداء صادق سلمان، واقع البطالة في البلدان العربية، المجلة العراقية للعلوم الاقتصادية، كلية الادارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية، العراق، العدد (14)، السنة الخامسة، 2007 .

- مصطفى محمد عيسى فلاته، دراسة من إعداد معلم التعليم التقني والمهني في دول الخليج العربي، مكتب التربية العربي لدول الخليج، الرياض ،السعودية،1994.

ج- الرسائل والأطاريح

- مجدة إمام، التنمية الاجتماعية فى مرحلة الاصلاح الاقتصادي: دارسة وسيكولوجية للمؤشرات الاجتماعية، رسالة دكتوراه، جامعة عين شمس، 2007 .

- مي فتحي حسين ابو عصبة، مشكلات التعليم المهني في المدارس الثانوية المهنية الفلسطينية، رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، 2005.

د- مصادر من شبكة الانترنت

- Hélène Drouot :- [email protected] Available at the link: economic-research.bnpparibas.com.

- تقرير عن أهداف التنمية المستدامة الصادر عن مكتب الاحصاءات الكورية، معلومات منشورة على الرابط الآتي : https://arabic.sputniknews.com

هـ - القوانين والدوريات الحكومية والتقارير الدولية والمنظمات

- البرنامج الانمائي للأمم المتحدة، تقرير التنمية البشرية 2013 المتاح على الرابط الآتي http: //hdr . undp .org

- برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، تقرير التنمية البشرية، 1991، ص 27، متاح على

الربط: http://www.undp.org

اليونسكو و أخرون، التعليم 2030،إعلان إنشيون وإطار العمل لتحقيق الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة، ضمان التعليم الجيد المنصف والشامل للجميع وتعزيز فرص التعليم مدى الحياة للجميع، 2016.

ثانياً: المصادر الاجنبية

- H.G.Johnson, Towards ageneralized capital accumulation approach to economic development, economics of education,2004.

- International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 7, No. 11, 2017, available at: www.hrmars.com.

- Jennifer, Jaspar, Catherine, "Teaching For Sustainable Development: Teachers’ Perceptions", A Thesis Submitted to the College of Graduate Studies and Research in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Education in The Department of Curriculum Studies University of Saskatchewan Saskatoon, Saskatchewan (2008).

- Jevglevskaja. Natalia ,Spijkers. Otto, "Sustainable Development and High Seas Fisheries", Utrecht Law Review, Volume 9, Issue 1,www.ivsl.org, http://www.utrechtlawreview.org(2013).

- Ki-Hong Kim , Vocational Education System in Korea , 2001.

- Kownkai sun , Chau Leung Chuen, Francis T Lui, Larry D Qui , Industrial Development In Singapore, Taiwan, and South Korea, World Scientific Publishing , 2001.

- Lakner and Milanovic, Causes and Consequences of Income Inequality: A Global Perspective, IMF Staff Calculations, 2013.

- Lee , J, Education policy in the republic of Korea : Building Block or stumbling Block ? The International Bank of Reconstruction and development weshington , .2002

- Lee Ji-Yeon, Vocational Education and Training in Korea: Achieving the Enhancement of National Competitiveness ,2014.

- Lee, S, Training Opportunities and Labor Market Performance ,2005 ,Review.

- Ministry of Education, Globalization of Korean Education, (2017).

- Pierre Gavot, Economie de l’éduction, la découverte, paris, France,Roymand Poigant, studay groups in the economics of education, Anessay in organisabional prablems in planning education- development, Paris, 1960.

- Sorensen, C. W, Success and Education in South Korea,Comparative Education Review,1994, February, 38(1).

- Tae Hwa Jung and others , Effective measures for school-to-work transition in the vocational education system Lessons from Australia and Korea,2004 .

- PARK GIL-SUNG,DEVELOPMENT AND SOCIETY, Volume 33 Number 2, December 2004, pp. 147~164

Published

2024-06-26