The role of diversification of banking services in the profitability of commercial banks: An analytical study in the National Bank of Iraq and the Iraqi Credit Bank

Authors

  • Ibrahim Qais Ibrahim Al-Qaisi
  • P. Dr. Rahim Shrad Amer Al-Taie

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i138.1121

Keywords:

diversification of banking services, profitability of commercial banks

Abstract

This study was prepared to demonstrate the role of diversification of banking services in the profitability of private Iraqi commercial banks. Credit Bank of Iraq), and the research tended to follow the inductive approach, the descriptive approach, and the analytical approach by studying the theoretical framework for diversifying banking services, indicators of profitability in commercial banks, the most important ratios measured, and analyzing the effects left by the diversification of banking services on the profitability of Iraqi private commercial banks, the research sample. In order to seek to achieve the goals that he set and is trying to reach them by conducting this type of research, and highlighting the importance of developing banking services in Iraqi private commercial banks.

The problem of the study was embodied in the role of diversifying banking services in the profitability of Iraqi private commercial banks.

The research also reached a set of conclusions, the most important of which are: The higher the level of diversification of banks in the services they provide to their customers, the higher the net profit and the rest of the profitability indicators, and this was evident in the study sample banks. Also, the high levels of diversification in banking services require a large financial capacity, due to the high cost of producing new services, in addition to its ability to maintain its current business.

The research also presented a set of recommendations, the most important of which are: the need for banks to raise the level of their diversification in banking services, because of this important role in the profitability of commercial banks, as diversification contributed to the entry of banks into some areas of new business and thus increase their ability to compete and improve profitability.

References

أولاً: المراجع والمصادر العربية

أ‌. الكتب العربية

البكري ، ثامر ياسر، (2021)، "تسويق الخدمات المصرفية"، الطبعة الاولى ، دار المنهج للنشر والتوزيع ، بغداد.

الزامل، أحمد محمود وآخرون، " تسويق الخدمات المصرفية "، الطبعة الأولى، إثراء للنشر والتوزيع، 2012، ص 63.

ب‌. المجلات والدوريات

حسون، هالة عيدان حسون, وخلف، وحيدة جبر، (2022)، "تحليل وقياس العوامل الداخلية المؤثرة على ربحية المصارف التجارية : دراسة تطبيقية على مصرف بغداد ومصرف الشرق الاوسط"، مجلة الريادة للمال والأعمال، المجلد 3 ، العدد 1 .

رشم، محمد حسن، ودغيم، علاء داشي، وجواد، حيدر ثجيل، (2020)، "قياس رأس المال التحوطي وفق متطلبات لجنة بازل 3 وتأثيره على ربحية المصارف التجارية: دراسة تطبيقية في مصرف الائتمان العراقي"، مجلة دراسات في الاقتصاد وادارة الاعمال، المجلد 3، العدد50.

سعيد، بلال نوري، وحسين، عقيل مشعان، (2022)، "تقييم المحددات الداخلية للربحية وتأثيرها في الشركات المساهمة – دراسة تطبيقية لعينة من المصارف المدرجة في سوق العراق للأوراق المالية"، مجلة الريادة للمال والأعمال – المجلد 3 ، العدد 2 .

ت‌. الاطاريح والرسائل الجامعية

خلف، هالة عيدان حسون، (2021)، "تأثير أبعاد جودة الخدمة والمؤشرات المالية في ربحية المصارف: دراسة مقارنة لعينة من المصارف التجارية والإسلامية العراقية"، رسالة ماجستير، قسم العلوم المالية والمصرفية، كلية الإدارة والاقتصاد – الجامعة المستنصرية، بغداد.

سبتي، علا سمير، (2020)، "تأثير بعض نظم الدفع الإلكتروني في ربحية المصارف: بحث تطبيقي في عينة من المصارف التجارية العراقية"، مقدم الى مجلس المعهد العالي للدراسات المحاسبية والمالية بجامعة بغداد، وهو جزء من متطلبات نيل شهادة الدبلوم العالي المعادل للماجستير في المصارف.

مجيد، حيدر كامل، (2020)، "تأثير وسائل الدفع الالكترونية في ربحية عينة من المصارف التجارية العراقية الخاصة للمدة (2010 – 2018)" ، رسالة ماجستير، قسم الاقتصاد ، كلية الإدارة والاقتصاد – الجامعة المستنصرية، بغداد.

ج‌. التقارير

مصرف الاهلي العراقي، التقارير السنوية للمصرف للمدة (2016–2021).

مصرف الائتمان العراقي، التقارير السنوية للمصرف للمدة (2016–2021).

ثانياً : المصادر والمراجع الأجنبية

A. Book

RIS, SC Krunoslav. (2022), "5G and Next-gen Consumer Banking Services". First edition, CRC Press.

Armstrong, Gary., Kotler, Philip & Opresnik, Marc, (2020), "Marketing:An Introduction", Fourteenth Edition, by Pearson Education Limited.

Pride, W. M., Hughes, R. J., & Kapoor, J. R. (2019). "Foundations of business". 6 ed. Cengage Learning.

Ferrell, O. C., Hartline, M., & Hochstein, B. W. (2022). "Marketing strategy". Cengage Learning.‏

Cao, Jin , 2022, "THE ECONOMICS OF BANKING", First Edition, Routledge.

Mishkin, Frederic S., (2019), "The Economics of Money, Banking, and Financial Markets",Twelfth Edition, published by Pearson Education.

B. Journals & Periodicals

Do, H., Ngo, T., & Phung, Q. (2020). "The effect of non-performing loans on profitability of commercial banks: Case of Vietnam", National Economics University, Vietnam, Accounting, 6(3),pp. 373-386.

Published

2024-06-26