The role of the supply chain in promoting innovative marketing for pharmaceutical companies in Baghdad
DOI:
https://doi.org/10.31272/jae.i137.1141Keywords:
supply chain, marketing, innovative marketingAbstract
The aim of the research was to identify whether the Iraqi pharmaceutical companies apply the supply chain according to the dimensions of the current research. Examine the relationship between supply chain and innovative marketing. As well as knowing whether there is a role for the supply chain in the process of innovative marketing. Where the researcher relied on the descriptive and quantitative approach in order to reach the main objective of the research, where 60 questionnaires were distributed to the study sample. The researcher has reached many results, most notably: The value of the correlation coefficient for the delivery dimension with the application of ideas is (0.977), which is also a very strong ratio at a significant value (0.000), and this confirms the existence of an excellent significant correlation between this dimension and after the application of ideas as one of the dimensions of the dependent variable. Innovative Marketing. The current research had many recommendations, including: Paying more attention to the planning aspect of the supply chain in the pharmaceutical companies under study, in order to implement it in the correct application. This could be primarily the purchasing department and the marketing department, with the participation of the active departments that have a role in the supply chain in pharmaceutical companies. Also, paying more attention to the productive side, as it has a role in the supply chain process and contributes to promoting innovative marketing, which benefits the pharmaceutical companies under study.
Downloads
References
إبراهيم، بورنان، (2009):"نشاطات الإبداع في منظمات الأعمال مع الإشارة إلى اليابان"، مجلة دراسات، عدد12، جامعة الأغواط، الجزائر.
أبو رجال، حسين (2007):"أثر إدارة سلسة التوريد على الأداء المؤسسي بالشركات الصناعية اليمنية- دراسة ميدانية"، رسالة ماجستير، جامعة اليرموك، إربد، الأردن.
البرازي، تركي دهمان، (2012):"أثر إدارة سلسلة التوريد على أداء المنظمة (دراسة ميدانية في الشركات الصناعية المدرجة في سوق الكويت للأوراق المالي)"، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، عملن، الأردن.
حامدي، أحلام (2012):"التسويق الابتكاري ودوره في تفعيل الميزة التنافسية المستدامة في المؤسسة الاقتصادية"، أطروحة دكتوراه، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة سطيف، الجزائر.
حسان، محمد أحمد، (2009):"إدارة سلاسل التوريد والتوزيع"، الدار الجامعية، الإسكندرية، مصر.
حسون، محمد (2013):"أثر عناصر مناخ الابتكار التسويقي على رضا الزبائن عن جودة الخدمة في المصارف التجارية"، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية، جامعة بغداد، العراق.
حسين، عمرو مصطفى محمد، (2019):" دور إدارة سلسلة التوريد في تحسين المركز التنافسي لمنظمات الأعمال"، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، مصر.
حمود، خضير كاظم، وفاخوري، هايل (2010):"إدارة الإنتاج والعمليات"، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
رفاعي، ممدوح عبد العزيز، (2016):"إدارة سلاسل التوريد-مدخل بيئي""، مكتبة كلية التجارة، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.
الشعار، اسحق محمود (2011):"تقييم أثر ممارسات سلسة التوريد واستراتيجيات الشراء على الأداء المالي للمنظمات الصناعية والخدمية بالأردن"، أطروحة دكتوراه، جامعة عمان للدراسات العليا، عمان، الأردن.
عبد المحسن، توفيق، (2010):"تقييم الأداء: مداخل جديدة لعالم جديد"، دار النهضة العربية، الإسكندرية، جمهورية مصر العربية.
العجرمي، عبير، (2011):"دور الإبداع التسويقي والتكنولوجيا في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك من وجهة نظر الزبائن، مجلة جامعة الأزهر سلسلة العلوم الإنسانية، مجلد13، عدد2، غزة، فلسطين.
العلي، عبد الستار، والكنعاني، خليل (2006):"إدارة سلاسل التوريد"، دار المسيرة للنشر والتوزيع، "، عمان، المملكة الأردنية.
اللامي، غسان قاسم (2012):" تعزيز المكانة الذهنية للخدمة المصرفية من خلال ممارسات التسويق الداخلي، مجلة العراقية للعلوم الإدارية، جامعة كربلاء، العراق، مجلد8، عدد32.
محمد، علاش (2013):"دور الابتكار المستمر في ضمان المركز التنافسي للمؤسسات الاقتصادية والدول، مجلة العلوم الإنسانية، جامعة بسكرة، الجزائر، عدد31.
مرعي، جعفر خليل، (2012):"دور التسويق الابتكاري في تحقيق الميزة التنافسية -دراسة تحليلية"، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية، جامعة الأنبار بالرمادي، العراق، مجلد4، عدد9.
ملايكية، عامر، (2012):"واقع الابتكار في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية"، مجلة العلوم الإنسانية، جامعة بسكرة، الجزائر، عدد28.
شتراوي، آمال، (2020):"أثر الابتكار التسويقي على القيمة المدركة للزبون- حالة المنتجات الالكترونية"، أطروحة دكتوراه، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، الجزائر.
السيد، محمود محمد عبد السلام، (2020):" تحليل العالقة بين التسويق الابتكاري والميزة التنافسية ميدانية على البنوك التجارية ببورسعيد"، مجلة البحوث المالية والتجارية، مجلد 21، عدد1.
الفاضل، هنادي فاضل (2011):"أثر الإبداع التسويقي والمعرفة التسويقية على الأداء التسويقي في شركات الاتصالات الأردنية"، رسالة ماجستير، إدارة الأعمال، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
شيخ، هجيره، وعائشة بوثلجة، (2011):"دور إدارة المعرفة التسويقية في تدعيم تميز منظمات الأعمال وآليات تطبيقها"، الملتقى الدولي حول: رأس المال الفكري في منظمات الأعمال العربية في الاقتصاديات الحديثة، الشلف، الجزائر.
فؤاد، فارس محمد، (2015):"تشخيص مدى توافر ابعاد المعرفة التسويقية الشاملة في المنظمات الخدمية"، مجلة كلية الإدارة والاقتصاد للدراسات الاقتصادية، جامعة بابل، بغداد، العدد2.
المراجع باللغة الإنكليزية
Ahmed Elsanosi, (2020):" Impact of e-procurement in the construction industry SMEs of Ireland", MBA in Project Management.
Centobelli Piera, et.al, (2014):" E-procurement and E-supply Chain: Features and Development of E-collaboration", IERI Procedia 6.
Ferry, J, et. al, (2017):"Supply Chain Practice-Supply Chain Performance Indicators and Competitive Advantage of Australian Beef Enterprises University of Sydney", Australian.
Hatani, m, (2013):"Competitive Advantage as Relationship Mediation between Supply Chain Integration and Fishery Company Performance in Indonesia", Indonesia.
Holmberg, S, (2013):"Supply Chain Integration through Performance Measurement", Sweden.
Kim, A, (2014):"Effects of Supply Chain Management", Practices Integration and Competition capability on performance.
Koh, and et.al, (2012):"The Impact of Supply Chain Management practices on Performance.
Sundram, et. Al, (2013):"Supply Chain Management Practices in the Electronic Industry in Malaysia: Consequence for Supply Chain Performance', Malaysia.
Thierry Volery and Sharon Purchase, (2020):" Marketing innovation: a systematic review", journal of marketing management", vol. 36, NOS. 9–10.
Otakar Ungerman, et. Al, (2018):" the impact of marketing innovation on the competitiveness of enterprises in the context of industry 4.0", Journal of Competitiveness Vol. 10, Issue 2.

Downloads
Published
Issue
Section
License
The journal of Administration & Economics is an open- access journal that all contents are free of charge. Articles of this journal are licensed under the terms of the Creative Commons Attribution International Public License CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode) that licensees are unrestrictly allowedto search, download, share, distribute, print, or link to the full text of the articles, crawl them for indexing and reproduce any medium of the articles provided that they give the author(s) proper credits (citation). The journal allows the author(s) to retain the copyright of their published article.
Creative Commons-Attribution (BY)