The impact of content marketing on customer relationship management An analytical prospective study in Asiacell Telecom Company

Authors

  • Israa Ali Mohsen
  • A. P. Dr. Asfad Mortada Saeed

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i138.1106

Keywords:

content marketing, customer relationship management

Abstract

This research aims to identify the role of content marketing in enhancing customer relationship management in Asiacell Telecom Company, as the problem of the study is embodied in the following main question: "Does content marketing affect customer relationship management in the researched company?" and customer relations management.

        The study adopted the exploratory descriptive analytical approach by surveying the opinions of the employees of the researched company about the level of interest of the company's management in the two research variables, analyzing these opinions and testing the two main hypotheses of the study that are concerned with the relationship and influence between the independent variable (content marketing) and the dependent variable (customer relationship management) through Designing a questionnaire that includes the dimensions related to both variables, and the questionnaires were distributed electronically to the workers in the company's branch in Baghdad, and they represent the research community of (590) employees, and (250) valid questionnaires were retrieved for statistical analysis, and the collected data were processed and research hypotheses tested through Applying a number of statistical methods, including (the arithmetic mean, standard deviation, Spearman correlation coefficient and simple linear regression) using the statistical analysis program (SPSS Ver. 24).

        The research has reached a set of results, the most prominent of which is the presence of an impact of content marketing on customer relationship management, and this means that any improvement in content marketing enhances the level of customer relationship management and its dimensions for the company.

References

المصادر العربية

ابو النجا، أمنة ابو النجا محمد، (2018)، "أثر تسويق المحتوى في تحسين الصورة الذهنية لقطاع السياحة المصري - دراسة تطبيقية"، مجلة المجلة العلمية للتجارة والتمويل المجلد 1 العدد 38 الصفحة 100-65.

البكري، ثامر ياسر، (2015)، "الاتصالات التسويقية والترويج"، الطبعة الأولى، عمان، الأردن، دار الحامد.

حراحشة، طارق محمد، (2015)،" إدارة علاقات الزبائن واثرها على الأداء التسويقي"، دراسة تطبيقية على شركة الاتصالات الأردنية اورانج، رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة الزرقاء، الأردن.

زوبع، راحيل يحيى إبراهيم، (2020)، "تأثير جودة الخدمة في إدارة علاقات الزبون، دراسة تطبيقية في عينة من المصارف العراقية" درجة الدبلوم العالي، كلية الإدارة والاقتصاد، الجامعة المستنصرية.

الشيخلي، رائد فاضل جميل، (2012)،" تأثير إدارة العلاقة مع الزبون في بناء ولائه للمنظمة"، دراسة استطلاعية لعينة من المصارف الاهلية العراقية، رسالة ماجستير، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد، بغداد.

الطائي، حميد عبد النبي، وأبو الخير، نضال إسماعيل، (2022)، "التسويق الالكتروني في قطاع الخدمات، مدخل مفاهيمي وتطبيقي"، ط1، دار كفاءة المعرفة للنشر والتوزيع، عمان.

عبدالله، محمد محمود، (2022)، "دور تسويق المحتوى في تحقيق اسعاد الزبون دراسة تحليلية لاراء عينة من مستخدمي هاتف(Apple-iphine) لكليات مختارة من جامعة تكريت، العدد 18، المجلد، 19، الصفحات 157-175.

العيساوي، مريم حامد حاجم شبيب، (2016)،" دور ادارة علاقات الزبون في تعزيز التفوق التسويقي"، دراسة تحليلية مقارنة بين شركتي زين وآسيا سيل للاتصالات، رسالة ماجستير، إدارة الاعمال، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة تكريت.

نصور، ريزان وحود، نور وحماد، محمد، (2021)، "تأثـير تسويق المحتوى على سلوك المستهلك الشرائي "دراسة ميدانية لمستهلكي الاجهزة الكهربائية المنزلية في اللاذقية"، مجلةجامعة البعث، المجلد 43، العدد 25، الصفحات 146-123.

مصيحب، محسن رشيد، (2011)، "دور إدارة علاقات الزبون في تحقيق الميزة التنافسية"، دراسة تحليلية وصفية لعينة من العاملين في المستشفيات العامة في بغداد، رسالة ماجستير، كلية الادارة والاقتصاد، جامعة بغداد، بغداد.

معلا، ناجي، (2010)، "خدمة العملاء، مدخل اتصالي سوكي متكامل"، ط1، زمزم ناشرون وموزعون، عمان.

foreign sources

Kingsnorth, Simon, (2016), Digital Marketing Strategy: An integrated approach to online marketing, 1ed, Kogan Page Limited, Britain and United States.

Saha, Amit& Kar, Debopriya, (2020), Digital marketing during a pandemic: A study on impact of digital marketing on consumer Perception during lockdown in Guwahati city, International Journal of Commerce and Management Research, Vol.(6), No.(4), pp.(18-22).

Baltes, L. P., . (2015), Content marketing-the fundamental tool of digital marketing. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Economic Sciences. Series V, 8(2), 111.

Nelli, R. P. F., . (2016), Content Marketing. Approcci e tendenze nell'esperienza italiana (pp. 1-212). Vita e Pensiero.

Boman, K., & Raijonkari, K., (2017), Online Video as a Marketing Tool: quantitative survey on video marketing habits. (2017)4

Bai, Lu& Chen, Wenqin, (2010), How Internet Marketing Tools Influence Customer Relationship Management: An analysis based on webinar,thesis master, Halmstad University, Sweden.

Peelen, Ed& Beltman, Rob, (2013), Customer Relationship Management, 2ed, Pearson Education Limited, United Kingdom.

Jayachandran, Satish, Sharma, Subhash, Kaufman, Peter& Raman, Pushkala, (2005), The Role of Relational Information Processes and Technology Use in Customer Relationship Management, Journal of Marketing, Vol.(69), pp.(177- 192).

-Likert, R., (1932), "A Technique for The Measurement of Attitudes: Archives of Psychology", Published by Columbia University press, New York, p:17

Mendoza, L.E& Marius, A.& Perez, M.and Griman, A. C., (2007)."Critical Success Factors For A Customer Relationship Management Strategy" Information and Software Technology, Vol.49, No.8, PP.913-945.

Shulka, Mahendra Kumar& Pattnaik, Pinaki Nandan, (2018), Managing Customer Relations in a Modern Business Environment: Towards an Ecosystem-Based Sustainable CRM Model, Journal of Relationship Marketing, Vol.(18), No.(1), pp.(17- 33).

Peppers, Don& Rogers, Martha, (2004), Managing Customer Relationships: A Strategic Framework, 1ed, John Wiley & Sons, Inc, Canada.

Kumar, V.& Petersen, J.Andrew, (2012), Statistical Methods in Customer Relationship Management, 1ed, John Wiley & Sons Ltd, United Kingdom.

Buttle, Francis& Maklan, Stan, (2019), CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT: Concepts and Technologies, 4ed, Routledge, New York.

Published

2024-06-26