************************************************ The impact of Creative Marketing on Supporting Religious Tourism during the Covid 19 pandemic: An applied study in the holy shrines of Husseiniya and )Abbasid)

Authors

  • Dr. MOHAMMED FADHIL ABBAS

DOI:

https://doi.org/10.31272/jae.i135.1177

Keywords:

Marketing, Creative Marketing, Religious Tourism, Religious Tourism Services, Covid-19 pandemic

Abstract

      The research aims to determine the importance of creative marketing and its role in supporting religious tourism under the conditions of the Covid 19 pandemic, as well as diagnosing the level of support for religious tourism services among the research sample and its interest in adopting creative marketing for those services. The level of religious tourism services for the research sample, and to test these hypotheses, several statistical tests were used for the data that were obtained from an intentional sample of (60) people from department and division managers. The research concluded that creative marketing has a fundamental and important role in supporting and developing religious tourism services, but that The types of these services and the methods of their performance are not up to the level of ambition in light of the Covid-19 pandemic.

References

- الانصاري، رؤوف محمد علي(2008)"السياحة في العراق ودورها في التنمية والاعمار"الطبعة الأولى،مطبعة هادي برس، بيروت – لبنان.

- الجميلي ، رياض كاظم سلمان (٢٠٠٦) "قطاع خدمات المجتمع في مدينة كربلاء للعام ٢٠٠٦" كلية التربية - قسم الجغرافيا التطبيقية ، https://www.iasj.net/iasj/download/8fffd0fd2760fc27

- دريدي ، أحلام (2014) "دور استخدام نماذج خطوط الانتظار في تحسين جودة الخدمات الصحية: دراسة حالة للمؤسسة العامة لصحة الجورية في بسكرة (رزق يونس)" رسالة ماجستير في الأساليب الكمية ، جامعة محمد خضير - كلية العلوم الاقتصادية والتجارية والإدارية ، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية

- دريول ، حنان حسين (2002) "السياحة الدينية في مدينة بغداد" رسالة ماجستير في الجغرافيا ، جامعة بغداد - كلية الآداب ، العراق - بغداد.

- زوين ، عبد الأمير عبد الكاظم (2015) "دور الحكومات المركزية والمحلية والقطاع الخاص في تنشيط حركة السياحة الدينية في محافظة النجف: دراسة على غرار تجارب بعض الدول (تونس وتركيا)" بحث منشور. في مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والإدارية ، المجلد: (13) ، العدد: (36) ، الصفحات 209-232.

- سلماني، فاطمة (2014) "جودة الخدمات المصرفية وأثرها في تحقيق رضا العملاء: دراسة حالة لبنك الزراعة والتنمية الريفية وكالة مسيلة بدر" رسالة ماجستير في العلوم الإدارية ، جامعة المسيلة - كلية العلوم الإدارية. علوم الاقتصاد والتجارة والإدارة ، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

- سليمان ، وفاء توفيق محمد (2011) "دور جهاز الشرطة في مساعدة مؤسسات المجتمع المدني لأداء دورها التنموي في الضفة الغربية" رسالة ماجستير ، معهد التنمية المستدامة - جامعة القدس ، فلسطين

- سويدان ، نظام موسى وحداد ، شفيق إبراهيم (2006) "مفاهيم التسويق المعاصرة" دار الحميد للنشر والتوزيع ، الأردن - عمان.

- السيسي،ماهر عبدالخالق(2001)"مبادئ السياحة"، (ط1) ، مجموعة النيل العربية.

- العايب ، إحسان (2009) "دور الترويج في تسويق الخدمات الفندقية: دراسة حالة لفندق سيبوس الدولي - عنابة" رسالة ماجستير في التسويق ، جامعة سكيكدة - كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية ، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

- عبيدات ، محمد (2008) "التسويق السياحي: مقدمة سلوكية" ، دار وائل للنشر ، عمان - الأردن.

- عتوته، صالح (2018) "مقدمة في التوجيه والإرشاد النفسي والتربوي" محاضرات في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية - جامعة محمد لمين الدباغين ، سطيف - الجزائر .

http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/bitstream /handle/123456789/1087/٪D8٪B5٪D8٪A7٪D9٪84٪D8٪AD٪20٪D8٪B9٪D8٪AA٪D9٪88٪D8٪AA٪D9٪87.pdf؟sequence= 1 & isAllowed = y

- العقابي ، جاسم طارش (2014) "دليل العلاقات العامة في السياحة" ، الطبعة الأولى ، الغيداء للتحضير للطباعة ، العراق - بغداد.

- قعقاع ، صنعاء (2014) "الإبداع التسويقي في المؤسسة الاقتصادية: دراسة حالة شركة موبيليس - كلية أم البواقي" رسالة ماجستير في خدمات التسويق ، كلية العلوم الاقتصادية والعلوم والعلوم التجارية وعلوم الإدارة ، جامعة عربي بن مهيدي ، أم. البواقي - الجزائر

- المجني ، رانيا (2020) "تسويق الخدمات" ، منشورات الجامعة الافتراضية السورية ، الجمهورية العربية السورية.

- . Al-Jarwa, Hakim & Mzhedh, Noureddine (2017) “The Importance of Marketing Public Urban Transport Services in Achieving the Social Dimension of Sustainable Development” Journal of Performance of Algerian Institutions, No. 12, pp. 135 - 156

- Al-Atabi, Abdul-Zahra Shalash Zamel and Darwail, Hanan Hussein (2016) “The future is heading towards the development of religious tourism” Al-Sabbat Journal, Karbala Center for Studies and Research, Volume (3), Number (2), pp. 195-218

- Amofah, ofosu & Gyamfi, Isaac & Tutu,Christine osei (2016)” The Influence of Service Marketing Mix on Customer Choice of Repeat Purchase of Restaurant in Kumasi, Ghana” European Journal of Business and Management, Vol.8, No.11,p.102-112.

- Cascio, Robert p. (2011)” Marketing innovation and firm performance: research model, research hypotheses, and managerial implications ” A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the Department of Marketing in the College of Business Administration - the University of Central Florida Orlando, Florida – U.S.A.

- Chen, yongmin(2006)” Marketing Innovation” Journal of Economics & Management Strategy, Vol: (15),

No(1).PP:101-123.

- Cordes, Kathleen(2013)”Applications in recreation leisure: for today and the future” 4th ,Sagamore publishing, Urbana –U.S.A.

- Dejan Ilić1, Slavica Ostojić , Nemanja Damnjanović ,(2014)” The importance of marketing Innovation in new economy” Journal of applied sciences , Iss:11 , Vol:1

- Gurinova ,Katerina&Dedkova,Jaroslava&Ungerman,Otakar(2018)”The impact of marketing innovation on the competitiveness of enterprises in the context of industry 4.0” Journal of competitiveness, Vol(10)Iss (2) ,p.132-148

- Ilic,Dejan & Ostojic,Slavica(2014)”The importance of marketing innovation in new economy” Journal of applied sciences , Vol 11 Iss (1) p.34-42

- Joueid, Abdennassar & Coenders, Germa(2018) “Marketing Innovation and New Product Portfolios.A Compositional Approach” Journal of Open Innovation:Technology, Market,and Complexity,4,19.pp1-13

- Karthika.R &Hanthan,Chandrak(2015 )”Marketing Innovation” Journal of business and management, (IOSR-JBM), P.67-74

- Kotler , Philip &Armstrong ,Gary(2009)”Principles of Marketing” Al - miriykh Publishing House, Arabic edition, Riyadh - Kingdom of Saudi Arabia.

- Kotler , Philip &Armstrong ,Gary(2012)”Principles of Marketing”(14th ed) Al - miriykh Publishing House, Arabic edition, Riyadh - Kingdom of Saudi Arabia.

- Kotler,Philip&Keller,Kevin Lane(2012)”Marketing Management” (14th ed ) , publishing as prentice hall, New Jersey, U.S.A.

- Tinoco, Janet K. (2010)” Marketing Innovation: The Unheralded Innovation Vehicle to Sustained Competitive Advantage” International Journal of Sustainable Strategic Management, Iss: (2) Vol:(2).

- United Nations report in August( 2020) “ Policy Brief: COVID-19 and Transforming Tourism”

https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/sg_policy_brief_covid-19_tourism_august_2020.pdf

Published

2024-07-14